Home » Sandies 3 stappen kookplan

Sandies 3 stappen kookplan

Gepubliceerd op 4 september 2018 13:02

Heb jij een dagelijks kookprobleem….vind jij het elke dag een uitdaging om gevarieerd, lekker en gezond te eten, heb je na een drukke dag geen energie om uitgebreid te koken…hunker je naar een verse maaltijd met authentieke smaken..naar comfortfood..

 

 

Sandies 3 stappen kookplan is jouw OPLOSSING

Herken je jezelf in bovenstaande punten dan is dus  praktisch, snel en gezond koken voor jou een  must. Ik kan jou helpen omdat ik .....

- altijd hoor dat mensen mijn gerechten super waarderen

- vrijwel nooit lang in de keuken sta ..maar iedereen denkt ‘waar haalt ze de tijd vandaan…

- optimaal gebruik van mijn keukenvrienden zoals blender, oven maar ook man en kinderen

- vind dat gezond, snel en praktisch koken meer aandacht verdient

- strijd tegen teveel gemaksvoeding als pizza, patat en pannenkoek

- ervan overtuigd ben dat de producten van het seizoen superfood zijn voor alle keukens 

 

door de mis en place, voorbereiding in mijn restaurants waar er soms 500 gasten al carte kwamen eten, omdat ik ook thuis in mijn eigen keuken plan en dit werkt bedacht ik mijn persoonlijke kookplan..

 Sandies 3 stappen kookplan
Plannen - Prep - Plezier

I Plannen

Met goed plannen koken we gezond, voordelig, lekker en snel. Vooral in die huishoudens waar tijdsdruk een rol speelt komt men vaak klem te zitten in de dagelijkse organisatie.

Wat eten we vandaag wordt vaak aan het einde van de dag besloten, op het laatste moment…vaak in de supermarkt

  • Denk dus na over wat je gaat eten de komende dagen, week. Denk vooruit voor 1 of meerdere dagen. Maak eventueel een gezinsmenu. Betrek het hele gezin bij de wensen en voorkeuren.
  • Controleer of je de ingrediënten in huis hebt voor een aantal dagen.
  • Werk met een basisvoorraadlijst zodat er op drukke momenten aandacht besteed kan worden aan het koken in plaats van boodschappen doen.
  • Haal de avond ervoor alle benodigde producten uit de diepvries.
  • Plan ook wanneer en met wie je de voorbereidingen gaat doen.

Er kan NU altijd Surinaams gekookt worden zonder de deur uit te gaan….Je ingrediënten zijn een mix van vers, diepvries en blik

II Prep

Bereid op rustige momenten de maaltijd  zoveel mogelijk voor.

Bijvoorbeeld in het weekend of tijdens de afwas…

Op drukke dagen wordt dan simpel, snel, gezond en gevarieerd gekookt.

 

  • Snij bepaalde groenten en kruiden op een rustig moment. Denk aan uien, knoflook, prei, kolen, peterselie, selderie, verse peper, gember en laos. Doe ze in plastic zakjes in de koelkast of diepvries.
  • Gebruik je keukenmachines efficiënter door in een keer veel te snijden.
  • Betrek de rest van het gezin bij de maaltijd. Leer ze snijden,eenvoudige voorbereidingen te treffen,te proeven, kruiden te herkennen en na te denken over voeding.
  • Maak basismarinades van te voren zodat je per keer zelf bepaald  of je hiermee vlees, vis of groenten bereidt. Voordeel is ook dat deze op een rustig moment worden gemaakt waardoor er tijd en aandacht voor is. Dit betekent dan ook dat het bij het afmaken met tijdsdruk vrijwel onmogelijk is dat het gerecht mislukt.
  • Maak optimaal gebruik van de oven voor gerechten met botten of graad. Hierdoor kook je schoon en kan je met de timer je gerechten langzaam garen, ‘slowcooking’ .
  • Maak bepaalde gerechten volledig van te voren klaar omdat ze dan beter smaken. Denk aan  rendang, bakkeljauw, pom. Doe dit bijvoorbeeld ’s avonds als je naar de televisie kijkt.
  • Gaar bij een ovengerecht ook aardappels in de schil
  • Marineer het dubbele hoeveelheid vlees en zet de helft gemarineerd in de diepvries. Handig voor hectische momenten!
  • Vries overschotten van rijst of bami in.

III Plezier

Nu is het moment van genieten…Door planning en voorbereiding is er rust en komt de maaltijd op een ontspannen, positieve manier  op tafel.

  • Kook met standaardmarinades zodat het gerecht makkelijk aangepast kan worden aan de diverse voorkeuren zoals kindvriendelijk, vegetarisch, caloriearm.
  • Eet met het seizoen. Zo kan er verantwoord, gezond maar ook tegen een goede prijs een maaltijd op tafel worden gezet.
  • Betrek het hele gezin bij het afmaken van de maaltijd. Omdat bepaalde voorbereidingen gedaan zijn is het eenvoudiger en kan het sneller. Zo krijgt de  rest van het gezin meer kennis van voeding en leren ze bewust te eten.
  • Laat de kinderen meebepalen en beslissen bij bepaalde keuzes. Zet eventueel eerst een deel voor de kinderen apart voordat je er peper aan toe voegt.
  • Verwerk kliekjes tot een nieuw gerecht. Soms wordt de ene dag extra veel gemaakt om het vervolgens in andere gerechten te verwerken. Maak bijvoorbeeld nasi als je rijst en kip over hebt.

Weinig stress zorgt voor optimaal genieten  met het hele gezin


«