de ondernemer:Na 4 keer 'nee' wel een 'ja'

Gepubliceerd op 30 september 2022 om 16:59

Na 4 keer 'nee' wél een 'ja': het landelijke succes van deze eenmanszaak

Lees dit verhaal over de introductie van mijn vegan glutenvrije Surinaamse kooklijn

Het was een mislukte introductie die Van Houwelingen–Ramadhin inspireerde. Ze had besloten om haar kruidenpasta's voor consumenten te gaan ontwikkelen en kreeg al snel de kans om ze bij de kleine supermarktketen Marqt te verkopen, overigens onder een andere naam dan Sorgh en Hoop. Dat project liep helaas niet lekker. De verpakkingen waren te groot voor de schappen en het merk dat haar pasta’s verkocht bleek niet van plan om Van Houwelingen–Ramadhin te helpen. De ondernemer: „Weet je wat, dacht ik, dan ga ik het toch zelf doen!”

Sandra van Houwelingen–Ramadhin is ondernemer in hart en nieren. Met haar unieke kruidenpasta’s van Sorgh en Hoop ligt ze in veel Nederlandse supermarkten. Uitzonderlijk, want de supermarktketens kiezen niet vaak voor producten van een eenmanszaak. De Surinaams-Nederlandse vertelt hoe ze dat voor elkaar kreeg. ‘Ik mocht opeens uitbreiden naar ruim zeshonderd filialen! Geweldig natuurlijk, maar… hoe krijg ik daar in mijn eentje zo snel een financiering voor rond?' Die uitdaging ging van Houwelingen-Ramadhin graag aan - met succes!

Vier keer kloppen

Ze verkleinde de verpakkingen en klopte, vol zelfvertrouwen, aan bij een grote Nederlandse supermarktketen. Daar kreeg ze een ‘nee’. „Ze dachten vast: ‘wij kennen die Surinaamse mevrouw niet.” Van Houwelingen–Ramadhin liet zich echter niet uit het veld slaan en benaderde een reclamebureau om samen een plan van aanpak te ontwikkelen waar de keten wel voor zou gaan. ,,Samen professionaliseerden we mijn concept. We benaderden kunstenaars om het merk een gezicht te geven. Zij smolten het concept om tot een verpakking met een verhaal. „Mijn productlijn is opgedragen aan sterke Surinaamse tantes. Dat verhaal wil ik vertellen. Natuurlijk boks ik daarmee op tegen multinationals die met enorme marketingbudgetten aan storytelling doen, maar ik ben authentiek en weet wat de mensen willen. Na de vierde keer aankloppen mocht ik dan toch langskomen. Als eenmanszaak! Ik bereidde verse kruidenpasta’s en na één keer proeven waren ze om.”